Oro Alla Patria.

För några år sedan fick jag ärva en ring efter min mormor. Jag förstod att den var speciell så jag har gjort lite research. Ingraverat finns "ORO ALLA PATRIA 18 NOV XIV". Det betyder ungefär "guld åt fosterlandet" på italienska. År 1935 startades en kampanj där alla kvinnor som var gifta skulle donera sina guldringar till staten och Mussolini som behövde pengar för att angripa Etiopien i det som skulle bli det andra italiensk-abessinska kriget. Befolkningen var så patriotiska att man fick in 115 ton silver och 37 ton guld. Det hölls en stor cermoni där alla som offrat sina smycken för fosterlandet fick en metallring, en sådan ring som jag nu äger. Jag vet inte riktigt hur den hamnat i familjen men mormor är till viss del uppvuxen i Italien och den kan mycket väl komma från hennes mor eller far. Spännande är det iaf.
 
 
//M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0